آسپارتام می­تواند از کاهش وزن جلوگیری کند

23 نوامبر 2016- یک مطالعه­ ی جدید نشان داد یک جایگزین شکر که معمولاً در غذاهای رژیمی یافت می­شود می­تواند اثرات معکوسی بر کاهش وزن داشته باشد.

آسپارتام بطور گسترده در نوشیدنی­های رژیمی استفاده می­گردد و حدود 200 برابر از شکر معمولی شیرین­تر است.

یک گروه از محققان آمریکایی با بررسی این شیرین کننده ی مصنوعی دریافتند ارتباطی بین افزایش گرسنگی و کالری مصرفی با مصرف این شیرین کننده مشاهده می­شود.

 نویسنده­ی ارشد این مقاله دکتر Richard Hodin از دپارتمان جراحی بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) گفت: جایگزین­های شکر مانند آسپارتام برای تحریک کاهش وزن و کاهش نرخ ابتلا به سندرم متابولیک طراحی شده­اند، اما تعدادی از مطالعات بالینی و اپیدمیولوژیکی نشان داده­اند که اینگونه محصولات برای این منظور بخوبی عمل نکرده و در حقیقت شرایط را وخیم تر می کنند.

او افزود: ما دریافتیم که آسپارتام یک آنزیم روده ای بنام آلکالین فسفاتاز روده­ای( IAP) را مهار می‌کند. ما قبل از این می دانستیم که این آنزیم می­تواند از بروز چاقی، دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک جلوگیری ­کند، بنابراین ما تصور می­کنیم که آسپارتام به خوبی عمل نمی­کند زیرا حتی به عنوان یک جایگزین شکر، موجب مهار عملکرد آنزیم IAP می ­شود.

محققان به عنوان بخشی از این تحقیق چهار گروه از موشها را تحت رژیم­های غذایی متفاوت قرار دادند: دو گروه با رژیم غذایی طبیعی تغذیه شدند که به یک گروه آب حاوی آسپارتام و به دیگری آب فاقد هیچگونه شیرین کننده داده شده و دوگروه دیگر را تحت رژیم غذایی پرکالری قرار دادند که به یک گروه آب حاوی آسپارتام وبه دیگری آب فاقد این شیرین کننده (آب ساده) دادند.

یافته­های این آزمایشات نشان داد گروهی که تحت رژیم پرکالری بوده و از آب حاوی آسپارتام استفاده می کردند در مقایسه با موشهایی که تحت همین رژیم بوده اما از آب ساده استفاده می­کردند، دچار اضافه وزن بیشتری شدند.

موشهای هر دو گروه رژیم غذایی طبیعی و پرکالری که از آب حاوی آسپارتام استفاده می­کردند، نسبت به گروههایی که از آب فاقد این شیرین کننده استفاده کرده بودند، دارای مقدار قندخون و فشارخون بالاتری بودند که از علایم عدم تحمل گلوکز می­باشند.

دکتر Hodinکه همچنین استاد جراحی دردانشکده­ی پزشکی هاروارد است، گفت: مردم واقعاً نمی­دانند که چرا این شیرین کننده­های مصنوعی درست کار نمی­کنند، برخی از شواهد موجود نشان می­دهد که با مصرف این مواد شما گرسنه­ تر شده و ممکن است کالری بیشتری را با مصرف مواد غذایی دریافت کنید، یافته­های ما در مورد مهار آنزیم IAPتوسط آسپارتام ممکن است توضیح دهد که چرا آسپارتام معکوس عمل می­کند، درحالیکه ما نمی­توانیم سایر مکانیزیم­هایی که در این موضوع دخیلند را رد کنیم، آزمایشات ما نشان می­دهد مهار فعالیت IAPتوسط آسپارتام از سایر اثرات مستقل است. این مقاله در مجله­ی Applied Physiology, Nutrition, and Metabolismبصورت آنلاین منتشر شده است.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/aspartame-could-prevent-weight-loss,-us-researchers-report-95362925.html